Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 info@systeum.cz +420 608 408 716

Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 obchod@systeum.cz +420 608 408 716

Zaslouží si NFT tolik pozornosti?

O NFT jste již určitě slyšeli. Zažívá velký a řekněme až neočekávaný boom. Má hodně zastánců, ale i těch, kteří mu příliš nefandí. A tak jsme se zeptali našeho programátora Standy Kepperta, jaký má na NFT názor on a zda by se s námi podělil o svůj pohled. Nepůjdeme po technických detailech a parametrech, ale spíše se podíváme na zoubek tomu, proč si podle Standy lidé NFT kupují a co vlastně za své peníze dostávají. Pojďte se s námi podívat pod pokličku úspěchu NFT. A obrázek, nejen ten z NFT, si udělejte sami.

NFT neboli „Non Fungible Token“ je obrovským hitem poslední doby, o kterém jste už určitě slyšeli. Hype je opravdu velký a o NFT se zajímá stále více lidí. A jak NFT funguje? Na blockchainu podobně jako kryptoměny. 

Jak NFT funguje

Aby NFT mohlo fungovat, potřebuje dva základní předpoklady: prodejce a kupujícího. Uveďme si to na příkladu. Prodejce chce, abyste od něj koupili v přeneseném slova smyslu „nic“, ovšem vy jako kupující tuto nabídku nebudete akceptovat. Kupující tedy musí vymyslet, jak vám ono „nic” i přesto prodat. 

Dalo by se říci, že NFT funguje na lidských vlastnostech, které společnost zná již stovky let. Na chamtivosti a neinformovanosti. A možná právě proto má NFT takovou úspěšnost. Důležitá je jeho žádanost, reklama, která s ním souvisí a vše, co přesvědčí nakupující, že díky NFT zbohatnou, nebo že se jim díky koupi NFT zvýší postavení ve společnosti.  

 

 

Kroky prodávajícího NFT

Aby vám prodávající mohl NFT prodat, musí udělat několik následujících kroků. Nejprve připraví databázi, ve které budou unikátní záznamy (např. čísla od 1 do 200). Tím, že je NFT založené na blockchainu, tak vám je garantována unikátnost. Ať si tedy koupíte jakýkoliv záznam z této databáze čísel, budete mít jistotu, že váš záznam nemůže mít nikdo jiný na světě. Avšak když se jako kupující dozvíte, že kupujete jen záznam v databázi, bude se opakovat scénář s neakceptováním obchodní nabídky a případně posláním prodávajícího tam, kde slunce nesvítí. Prodávající tak musí přehodnotit svůj obchodní model NFT a vymyslet něco obstojnějšího. 

A tak prodávající nakreslí 200 různých obrázků a každý z nich přiřadí k záznamu v databázi. Cenu obrázků poté určí sestupně, např. ten nejkrásnější bude stát 10 000 Kč a cenu bude snižovat postupně s každým dalším obrázkem. Dále připraví certifikát ke každému záznamu s obrázkem, ve kterém garantuje, že jste jeho vlastníkem a nikdo jiný ho tak nemůže vlastnit. Jakmile si obrázek s certifikátem zakoupíte, můžete s ním nakládat jak budete chtít. Třeba ho i prodat  dál za dvojnásobnou cenu. 

A takhle funguje NFT

Prodávající prodává tak zvaně „nic” kupujícímu. Využívá kupujícího nevědomosti a neinformovanosti. „Nic” dokázal zabalit do dárkového balení. Kupující v podstatě nevlastní daný obrázek, ale jen jeho číslo, které prodávající vytvořil v databázi. Obrázek je jen zobrazením čísla z databáze. S obrázkem nemůžete nijak nakládat, protože ho nevlastníte, nemůžete tedy ani vydávat obrázek za vlastní. To, co vlastníte, je jen číslo, které díky blockchainu nemůže vlastnit nikdo jiný. Ano, máte kus papíru, kterým se můžete ohánět před lidmi. A to je přesně to, čeho chce prodávající dosáhnout. Vytvořit hype a vlastní reklamu tak, aby i ostatní lidé měli potřebu kupovat čísla z jeho databáze. Jakmile se rozšíří informace o tom, že jste koupili NFT např. za 5 000 Kč a následně jste ho prodali za 50 000 Kč, naroste hype prodávajícího NFT. 

Rozšíření databáze NFT

Až se prodávající dostane do bodu, kdy všechna čísla z jeho databáze budou prodána, dostává procenta z prodejů jeho kupujících a chce i nadále vydělávat, může se rozhodnout svou databázi rozšířit. Pokud bude prodávající líný vymýšlet a kreslit nové obrázky, může k těm předchozím přidat nové prvky, například hvězdičky nebo každému obrázku přidá ještě rámečky (třeba platinové, zlaté, stříbrné apod.) Jelikož nikdo nevlastní samotný obrázek, ale pouze číslo v databázi, může prodávající prodávat to stejné jen s malou úpravou. Vy jako kupující dostanete úplně nové NFT, ale se stejným obrázkem.

A tady se dostáváme k jádru celého NFT. Prodávající vás potřebují pro svou prosperitu a musí vás  přesvědčit, že potřebujete právě jejich NFT. To je také důvod, proč se skoro každá velká společnost i jednotlivci snaží prodávat své NFT. Je to vcelku jednoduchý výdělek.

Svou databázi s NFT si může vytvořit kdokoli, poté už záleží jen na obchodních dovednostech prodávajích, zda dokáží prodat své „nic”. Obchodní strategie NFT musí být často propracovanější, než prodávání reálného produktu, jinak by neměla takový úspěch. Jako NFT dnes můžete koupit cokoliv od obrázků opice, přes herní itemy, boty nebo dokonce i hamburger z McDonaldu. Jak už jste se ale dozvěděli, nekoupíte si předmět nebo práva k obrázku, budete vlastnit pouze číslo v databázi. 

Překupníci NFT

Závěrem se ještě zmíníme o překupnících. Ti nakupují NFT a přeprodávají ho za vyšší ceny tak, aby na tom měli svůj vlastní profit. Dle názoru Standy se lidé kupující NFT snaží zapadnout mezi určitou skupinu lidí. Tato komunita se navzájem předhání, kdo co a za kolik koupil. A pokud NFT nevlastníte, jste pro ně loser. 

Jaký názor máte na NFT vy? Vlastníte nějaké nebo je prodáváte? Podělte se s námi o své zkušenosti.

Chcete dostávat naše články pravidelně do schránky? Nechte nám tady svůj email a my si rádi zahrajeme na poštovní sovy.

 

Mohlo by vás také zajímat

11 tipů na online pohovor

čtení na 2 minuty 8.6.2020
Číst dál

Bitcoin is on the rise

čtení na 3 minuty 19.1.2021
Číst dál

Jak začít jako junior SW developer

čtení na 5 minut 21.10.2020
Číst dál

GPT-3 speaks at a human degree

čtení na 4 minuty 30.12.2020
Číst dál

Znáte simulační teorii? 

čtení na 2 min 28.6.2022
Číst dál

Pád a vzestup AMD

čtení na 3 minuty 12.8.2021
Číst dál

Take Control (DualSense vs Xbox One)

čtení na 4 minuty 3.12.2020
Číst dál

IT konference a online kurzy

čtení na 3 minuty 16.6.2020
Číst dál

Podporujeme ženy v IT

čtení na 2 minuty 19.11.2021
Číst dál

Jakou cestu urazil vývoj her?

čtení na 3 minuty 1.10.2021
Číst dál

Zlatá pravidla emailové etikety

čtení na 3 minuty 29.7.2020
Číst dál

Jaká byla React Girls Academie?

čtení na 3 minuty 26.11.2020
Číst dál

Když prezentuje introvert

čtení na 2 minuty 7.10.2020
Číst dál

Co všechno víte o databázích?

čtení na 3 minuty 21.4.2022
Číst dál

Pohovor v IT: Jak se obléct?

čtení na 3 minuty 4.11.2020
Číst dál

Jak se o nás mluví?
Zeptejte se našich klientů…

Systeum
Systeum

„Systeum je jedním z největších dodavatelů našich testerských kapacit. Můžu říct, že kvalita uchazečů je vysoko nad průměrem. Také oceňuji velkou ochotu vyjít vstříc všem našim požadavkům.“

Head of test execution

„Na spolupráci nejvíce oceňuji individuální přístup. Systeum nám zajišťuje tým testerů, C/C++ a Java developery. Specialisté odpovídají našim požadavkům na znalosti síťových protokolů i cloud řešení.“

Chief Technology Officer

„Systeum je dlouhodobý partner, u kterého máme jistotu, že kandidáti jsou kvalitní a prověření. Od roku 2015 máme díky nim fungující kvalitní seniorní týmy C++ embedded vývojářů a auto testerů.“

Head of Payment Application

„Systeum, thank you for your help to find the right fit to my team! I can recommend cooperation with you to everybody. Very professional, smooth and friendly.“

IT CIM Inventory Management Development

Partneři, se kterými spolupracujeme

Porsche Moneta Raiffeisenbank Generali Komerční banka Monster