Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 info@systeum.cz +420 608 408 716

Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 obchod@systeum.cz +420 608 408 716

Jakou cestu urazil vývoj her?

Vývoji her už jsme se na našem blogu věnovali, můžete se podívat na praktické tipy, které vám pomohou vyvinout vlastní PC nebo mobilní hru. Tentokrát to vezmeme z jiného konce a podíváme se na to, jaké byly začátky her, jak první hry vypadaly a postupně se zlepšovaly. Už teď se můžete začít těšit i na pokračování, kde se budeme věnovat cestě, kterou urazil samotný vývoj her a která studia hrála hlavní roli.

Kdy to vlastně všechno začalo?

O úplný začátek se postarala hra z roku 1947, která se hrála na katodových trubicích, tu následovaly hry, které běžely na serverech amerických univerzit. Pojďme ale přeskočit k velmi zajímavému období, které můžeme nazvat také „věkem vzestupu her”. Pohybujeme se aktuálně kolem roku 1969, kdy byla vytvořena jedna z prvních konzolí připojených k TV, na které se dalo hrát několik jednoduchých míčových her. Konzoli prodávala firma Magnavox. 

Když poskočíme o pár let dopředu (a elegantně přeskočíme pokus Nolana Bushnella se hrou Computer Space pro automaty Nutting), dostaneme se ke hrám společnosti Atari. Atari založil také již zmiňovaný Nolan Bushnell a jako první vydali Pong, hru založenou na principu stolního tenisu. Hraje se se dvěma plošinami, každá je na opačné straně obrazovky a pohybuje se nahoru a dolů. Cílem hry je odrazit svou plošinou míček na opačnou stranu obrazovky. Atari se podařilo prodat 19 000 automatů s touto hrou, což odstartovalo vyloženě automatovou mánii v USA. 

„Zlatá éra her”

Rok 1978, společnost Taiko a nejznámější hra Space Invaders. (Dobře, možná si lidé z toho období pamatují spíše Wolf3D nebo Duna, takže doplňme, že Space Invaders je pravděpodobně nejznámější hra pro všechny nerdy.) Byla to právě tato hra, která inspirovala desítky studií a vývojářů, aby na trh vstoupili s hrami podobnými právě Space Invaders. V této době se stále bavíme o herních automatech jako vyhledávané zábavě, hry jsou stále černobílé. Průlom přišel v roce 1980, kdy společnost Atari vydala první barevnou hru, Asteroids.

Hraní na domácích počítačích

Společně s rozšiřováním osobních počítačů v domácnostech se začaly objevovat i první jednoduché počítačové hry.  Programátoři, kteří je vyvíjeli, se postupně začali seskupovat, díky čemuž se objevil první herní SW. Poměrně rozšířené ale byly také tzv. type-in hry, což byly hry, které jste si museli přepsat do svého PC.  Koupili jste si knihu (např. Basic Computer Games) nebo časopis (např. Creative Computing), přeložili jste přepsaný kód do strojového kódu a hra byla připravená. Když pomineme cenu knihy nebo časopisu, type-in hry byly v podstatě zdarma, a to díky tomu, že na ně herní designéři neměli copyright. (I když byste mezi hrami v časopisech našli i designérská jména jako Crowter, Daglow nebo Yob). Type-in hry bylo možné spustit na počítačích Apple, Commodore nebo Tady. Já si ještě pamatuji své ZX Spectrum, na kterém jsem měl hry uložené na magnetických páskách, a mohl jsem je tak šířit. (Pro mladou generaci: magnetické pásky byly předchůdci disket, diskety zase předchůdci USB :).)

Začátky specializovaných her a Pack-Man

Základem skorovacích stříleček byla hra Defender, Battlezone byla zase jedna z prvních her vytvořených ve vektorové grafice, položila stavební kámen 3D světu. Éru závodních her zase odstartovala Pole Position. To jsou vzpomínky, že?! Hlavně nesmíme zapomenout na legendárního Pack-Mana, který co do popularity asi neměl konkurenci.

Stále se ale bavíme o hrách monochromatických, případně CGA (čtyřbarevných). Posun nastal v roce 1985, kdy se začaly používat 16bit počítače AtariST nebo Commodore Amiga, u kterých však byla nevýhodou vysoká cena. O dva roky později se na trhu objevil IBM PC se srovnatelným výkonem a nižší cenou. Změnil se také standard pro zvukové karty, byly založené na chipu Yamaha Ym3812, ale byly velmi drahé a ne každý si je mohl dovolit. K jejich masivnějšímu rozšíření došlo až začátkem 90. let, kdy se cena snížila.

Zlatá devadesátá

Devadesátky obecně představovaly velkých rozmach her. Nejen díky konzoli Nintendo (SNES - Super Nintendo Entertainment System), ale také díky internetu. Dial up sice nebyla extra zábava a rychlost nebyla závratná, ale na některé věci byl internet použitelný.

1994 se stal milníkem. Sony přišlo se skříňkou super zábavy PlayStation 1. Schválně, pamatujete si ještě Crash Bandicoot? Devadesátky také patřily herním legendám jako je střílečka DOOM (IDDQD, IDKFA 😉), první GTA nebo Need For Speed a nesmíme zapomenout ani na Half-Life, oblíbenou FPS hru. Mnoho her, které vyšly v tomto období určovaly směr pro nespočet her budoucích. V této době se také objevila věhlasná studia jako IdSoftware, Electronic Arts, Team17 nebo třeba Blizzard. 

Nové tisíciletí

Za další velký milník můžeme označit vydání PlayStation 2. Dorazily k nám také hry jako Half-Life 2 pro PC nebo God of War pro PlayStation. Svoji stopu otiskla v herním průmyslu také Česká republika díky studiu Illusion Softworks a jejich hře Mafia: The City of Lost Heaven nebo díky Bohemia Interactive Studio a jejich hře Vietcong.

Na konci první dekády přišel PlayStation 3, Xbox360 nebo Nintendo Wii. No a poslední roky? Ty už jste si, i vy mladší, určitě (vy)hráli sami.

Pokračování, kde se budeme věnovat tomu, jak se měnil vývoj her, vám přineseme již brzy. Už se můžete těšit.

Tématu se věnoval Standa Keppert.

Mohlo by vás také zajímat

Pád a vzestup AMD

čtení na 3 minuty 12.8.2021
Číst dál

Pohovor v IT: Jak se obléct?

čtení na 3 minuty 4.11.2020
Číst dál

Jaká byla React Girls Academie?

čtení na 3 minuty 26.11.2020
Číst dál

Take Control (DualSense vs Xbox One)

čtení na 4 minuty 3.12.2020
Číst dál

IT konference a online kurzy

čtení na 3 minuty 16.6.2020
Číst dál

11 tipů na online pohovor

čtení na 2 minuty 8.6.2020
Číst dál

Zlatá pravidla emailové etikety

čtení na 3 minuty 29.7.2020
Číst dál

Podporujeme ženy v IT

čtení na 2 minuty 19.11.2021
Číst dál

GPT-3 speaks at a human degree

čtení na 4 minuty 30.12.2020
Číst dál

Bitcoin is on the rise

čtení na 3 minuty 19.1.2021
Číst dál

Když prezentuje introvert

čtení na 2 minuty 7.10.2020
Číst dál

Jak začít jako junior SW developer

čtení na 5 minut 21.10.2020
Číst dál

Jak se o nás mluví?
Zeptejte se našich klientů…

Systeum
Systeum

„Systeum je jedním z největších dodavatelů našich testerských kapacit. Můžu říct, že kvalita uchazečů je vysoko nad průměrem. Také oceňuji velkou ochotu vyjít vstříc všem našim požadavkům.“

Head of test execution

„Na spolupráci nejvíce oceňuji individuální přístup. Systeum nám zajišťuje tým testerů, C/C++ a Java developery. Specialisté odpovídají našim požadavkům na znalosti síťových protokolů i cloud řešení.“

Chief Technology Officer

„Systeum je dlouhodobý partner, u kterého máme jistotu, že kandidáti jsou kvalitní a prověření. Od roku 2015 máme díky nim fungující kvalitní seniorní týmy C++ embedded vývojářů a auto testerů.“

Head of Payment Application

Partneři, se kterými spolupracujeme

Aevi Raiffeisenbank 2N TELEKOMUNIKACE Komerční banka Monster