Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 info@systeum.cz +420 608 408 716

Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 obchod@systeum.cz +420 608 408 716

Jak vyvinout vlastní hru pro PC a konzole?

V každém z nás je i v dospělosti schované to malé dítě, co si rádo hraje. A co když si ty hry budeme moci sami vytvořit? Na blogu už jsme se věnovali vývoji mobilních her (článek najdete tady), pojďme se teď zaměřit na vývoj her pro PC a konzole. Vývoj, který je mnohem náročnější, a to nejen kvůli délce hry. Pečlivou pozornost vyžaduje také optimalizace na různé konfigurace HW. Jednoduše řečeno, hra si vyžádá velké množství vašeho času. Přesto vás to ale láká? 

Pojďme se na to postupně mrknout.

Příběh, který vtáhne a nepustí

Hry s dobrým příběhem jsou na trhu jedny z nejúspěšnějších. Pokud se vám v hlavě zrodil zajímavý nápad, rozhodně se pusťte, ať už sami nebo s pomocí, do tvorby scénáře. Konkurence má laťku vysoko a vy chcete obstát. Dnešní hry jsou již skoro jako filmy, děj doplňují různé „cut sekvence”, aby hráč pochopil, o co se ve hře jedná a proč se například vydal na danou cestu. Budeme předpokládat, že si hru chcete vyvinout jako vývojáři sami, pak už jen samotný scénář vám nějakou dobu zabere, musí se k němu přistupovat opravdu jako ke knize.

Ve chvíli, kdy máte scénář, rozhodujete se, zda bude hra z pohledu první osoby, třetí osoby, strategie atd. Od tohoto rozhodnutí se pak odvíjí i náročnost práce. Řekněme, že jsme si vybrali, že se bude hrát z pohledu třetí osoby a styl hry bude RPG (role play game).

Game Engine a další software

Když máte příběh a scénář, je čas se pustit do konceptu a začít kreslit tzv. „concept art”. Bude se vám hodit někdo, kdo umí kreslit. Koncepty slouží k tomu, abyste si zvizualizovali představy vašich postav, příšer, vesnice, světa hry i hlavního hrdiny. Jsou velkým pomocníkem, díky kterému se vám budou lépe modelovat/ renderovat 3D postavy a objekty.

V této fázi využijete grafický tablet, stačí standard, který napojíte například na Photoshop. Potřebujete také tool na 3D modelování. Pokud nechcete platit dost vysoké částky za 3D MAX apod, sáhněte po Blenderu, který je zdarma. Díky tomu, že je v komunitě vývojářů velmi oblíbený, najdete plno návodů, jak například generovat budovy nebo jiné větší objekty. I k Blenderu se vám bude hodit grafický tablet, a to hlavně ve fázi modelování obličejů hlavních postav.

Vývojový engine

Na trhu si můžete vybrat z několika game enginu. Doporučuji ale sáhnout po takovém, který vám přinese nové technologie a alespoň o trochu zjednoduší optimalizaci. Je dobré umět programovací jazyk, i když některé engines se snaží vše hodně zjednodušovat a přidávají funkcionality tak, abyste nemuseli do kódu moc sahat, doporučuji umět například C++. Aktuálně bych doporučil Unreal Engine, jeho nová verze přinesla extrémní posun v grafice i v samotné optimalizaci. Víc si o něm můžete přečíst zde. Díky enginu uděláte i VFX efekty nové generace, takže například oheň bude díky Niagara Effects vypadat opravdu realisticky. Máte možnost v něm připravit také trailer ke hře. Pokud budete chtít ale víc než základy, například profesionální efekty, už je pak lepší použít jiný tool přímo na tvorbu videí.

Jak na hudbu a zvukové efekty?

Tekoucí řeka, zpěv ptáků, hučící vítr, řinčení oceli...Se zvukovými efekty je to jednoduché. Nejlepší je jít ven a natočit si je. Ano, tyto zvuky si můžete i nakoupit, ale pokud si budete opravdu vyvíjet hru sami, chcete ušetřit co to jde. A když nebudete muset platit licenční práva, ušetříte vcelku dost. Mluvím z vlastní zkušenosti.

Důležitá je ve hře i hudba. Přijdete s postavou do vesnice nebo na hrad a chcete epickou hudbu, která vše podtrhne. Nejlepší je si ji (nechat) zkomponovat. Samozřejmě si můžete hudbu i koupit, ale takto bude podle vašich představ a nestane se vám to, že tu samou skladbu jako vy použijí i v jiné hře.

To nejtěžší nakonec: optimalizace

Když máte skoro celou hru hotovou, přichází na řadu ta vůbec nejobtížnější čast: optimalizace. Proč je nejtěžší? Představte si, kolik různého HW máme a jaké různé konfigurace mohou vzniknout. A my chceme, aby na tom všem naše hra běžela co nejlépe. Nejlepší věc, co můžete udělat, je kontaktovat přímo support společností AMD, Intel a nVidia nebo si dohledat dokumentace. Samozřejmě je také třeba si projít i dokumentaci samotného vývojového engine, většinou to mají ale vše hezky popsané. Jakmile implementujete všechny možné optimalizace, které doporučuje váš vývojový engine, máte napůl vyhráno. Dále je potřeba optimalizovat grafický výkon pro karty od společností AMD a nVidia a nezapomeňte ani na integrované čipy od Intel a AMD.

Dalším krokem je optimalizace CPU. V dnešní době máme extrémně výkonné procesory, a to díky AMD, která posunula laťku hodně vysoko. Už není problém mít v PC procesor s 32 jádry. Pro nás vývojáře to znamená udělat ještě lepší optimalizaci. Stává se, že jsou vývojáři prostě líní a i když má PC 16 jader a 32 threadů, hra to nedokáže využít, protože na to není optimalizovaná, což je velká škoda.

Čím delší testing, tím lepší produkt

Nedílnou část vývoje je testování a hry se musí testovat mnohem důkladněji, než si možná myslíte. V tomto bodě je dobré si najít pár kamarádů, kteří vám pomohou, vyzkouší různé možnosti, projdou celou hru atd….Samozřejmě můžete testovat sami, ale hodně vám pomůže, když zapojíte někoho s jinou konfigurací PC, mohou se tak odhalit chyby v optimalizaci. Doporučil bych oslovit někoho, komu věříte a i tak bych  to možná řešil smlouvou o mlčenlivosti. Ale to je samozřejmě na vás.

Jsem ready, jdeme to prodat

Dobře, možná je to trochu přehnané, ale v určité chvíli to bude řešit každý. Nejlepší je využít systémy jako Steam apod. Zaplatíte za vytvoření účtu, dále jsou poplatky z každé prodané kopie, ale stojí to za to, protože je to přece jen nejjednodušší způsob, jak hru dostat k lidem. Celkové podmínky si můžete přečíst zde. Další alternativou je Epic, ten má lepší podmínky procentuálních poplatků.

Takže máme vše hotové, hra se prodává a můžeme si začít užívat peníze za odvedenou práci. :D Trochu srandy na konec.... Když ale ještě zůstaneme vážní, neusněte na vavřínech. Jakmile hru pošlete do světa, najednou budete mít tisíce testerů, kteří vám budou hlásit problémy a vám začíná další kolečko: opravy a zaplátování. Až dořešíte všechny tyto problémy, pak si dejte nohy na horu a užijte si peníze. :) 

O skvělé tipy, jak vyvinout vlastní hru se s námi podělil Standa Keppert. Pokud budete mít nějaké otázky, dejte nám vědět, rádi je se Standou zodpovíme. Jinak přejeme hodně zábavy a těšíme se na odkazy, kde vaše nové hry stáhneme. :)

Chcete dostávat naše články pravidelně do schránky? Nechte nám tady svůj email a my si rádi zahrajeme na poštovní sovy.

Mohlo by vás také zajímat

Podporujeme ženy v IT

čtení na 2 minuty 23.9.2020
Číst dál

Pohovor v IT: Jak se obléct?

čtení na 3 minuty 4.11.2020
Číst dál

Bitcoin is on the rise

čtení na 3 minuty 19.1.2021
Číst dál

Zlatá pravidla emailové etikety

čtení na 3 minuty 29.7.2020
Číst dál

Když prezentuje introvert

čtení na 2 minuty 7.10.2020
Číst dál

IT konference a online kurzy

čtení na 3 minuty 16.6.2020
Číst dál

11 tipů na online pohovor

čtení na 2 minuty 8.6.2020
Číst dál

Jaká byla React Girls Academie?

čtení na 3 minuty 26.11.2020
Číst dál

Take Control (DualSense vs Xbox One)

čtení na 4 minuty 3.12.2020
Číst dál

GPT-3 speaks at a human degree

čtení na 4 minuty 30.12.2020
Číst dál

Jak začít jako junior SW developer

čtení na 5 minut 21.10.2020
Číst dál

Pád a vzestup AMD

čtení na 3 minuty 12.8.2021
Číst dál

Jak se o nás mluví?
Zeptejte se našich klientů…

Systeum
Systeum

„Systeum je jedním z největších dodavatelů našich testerských kapacit. Můžu říct, že kvalita uchazečů je vysoko nad průměrem. Také oceňuji velkou ochotu vyjít vstříc všem našim požadavkům.“

Head of test execution

„Na spolupráci nejvíce oceňuji individuální přístup. Systeum nám zajišťuje tým testerů, C/C++ a Java developery. Specialisté odpovídají našim požadavkům na znalosti síťových protokolů i cloud řešení.“

Chief Technology Officer

„Systeum je dlouhodobý partner, u kterého máme jistotu, že kandidáti jsou kvalitní a prověření. Od roku 2015 máme díky nim fungující kvalitní seniorní týmy C++ embedded vývojářů a auto testerů.“

Head of Payment Application

Partneři, se kterými spolupracujeme

Aevi Raiffeisenbank 2N TELEKOMUNIKACE Komerční banka Monster

Náš web využívá soubory cookies. Prohlížením našich stránek souhlasíte s pravidly jejich používání.

Souhlasím