Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 info@systeum.cz +420 608 408 716

Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 obchod@systeum.cz +420 608 408 716

Jakou cestu urazil vývoj her?

Vývoji her už jsme se na našem blogu věnovali, můžete se podívat na praktické tipy, které vám pomohou vyvinout vlastní PC nebo mobilní hru. Tentokrát to vezmeme z jiného konce a podíváme se na to, jaké byly začátky her, jak první hry vypadaly a postupně se zlepšovaly. Už teď se můžete začít těšit i na pokračování, kde se budeme věnovat cestě, kterou urazil samotný vývoj her a která studia hrála hlavní roli.

Zajímá vás oblast IT a hledáte pracovní pozice a pracovní příležitosti v IT oboru? Ať už jste programátor, developer, tester, analytik nebo software architekt, ozvěte se nám a my vám z naší nabídky IT práce najdeme IT projekt na míru. Podívejte se, jaká volná pracovní místa v IT oblasti momentálně nabízímePomůžeme vám najít nové pracovní výzvy a příležitosti. Těšíme se na spolupráci s vámi!

 

Kdy to vlastně všechno začalo?

O úplný začátek se postarala hra z roku 1947, která se hrála na katodových trubicích, tu následovaly hry, které běžely na serverech amerických univerzit. Pojďme ale přeskočit k velmi zajímavému období, které můžeme nazvat také „věkem vzestupu her”. Pohybujeme se aktuálně kolem roku 1969, kdy byla vytvořena jedna z prvních konzolí připojených k TV, na které se dalo hrát několik jednoduchých míčových her. Konzoli prodávala firma Magnavox. 

Když poskočíme o pár let dopředu (a elegantně přeskočíme pokus Nolana Bushnella se hrou Computer Space pro automaty Nutting), dostaneme se ke hrám společnosti Atari. Atari založil také již zmiňovaný Nolan Bushnell a jako první vydali Pong, hru založenou na principu stolního tenisu. Hraje se se dvěma plošinami, každá je na opačné straně obrazovky a pohybuje se nahoru a dolů. Cílem hry je odrazit svou plošinou míček na opačnou stranu obrazovky. Atari se podařilo prodat 19 000 automatů s touto hrou, což odstartovalo vyloženě automatovou mánii v USA. 

„Zlatá éra her”

Rok 1978, společnost Taiko a nejznámější hra Space Invaders. (Dobře, možná si lidé z toho období pamatují spíše Wolf3D nebo Duna, takže doplňme, že Space Invaders je pravděpodobně nejznámější hra pro všechny nerdy.) Byla to právě tato hra, která inspirovala desítky studií a vývojářů, aby na trh vstoupili s hrami podobnými právě Space Invaders. V této době se stále bavíme o herních automatech jako vyhledávané zábavě, hry jsou stále černobílé. Průlom přišel v roce 1980, kdy společnost Atari vydala první barevnou hru, Asteroids.

Hraní na domácích počítačích

Společně s rozšiřováním osobních počítačů v domácnostech se začaly objevovat i první jednoduché počítačové hry.  Programátoři, kteří je vyvíjeli, se postupně začali seskupovat, díky čemuž se objevil první herní SW. Poměrně rozšířené ale byly také tzv. type-in hry, což byly hry, které jste si museli přepsat do svého PC.  Koupili jste si knihu (např. Basic Computer Games) nebo časopis (např. Creative Computing), přeložili jste přepsaný kód do strojového kódu a hra byla připravená. Když pomineme cenu knihy nebo časopisu, type-in hry byly v podstatě zdarma, a to díky tomu, že na ně herní designéři neměli copyright. (I když byste mezi hrami v časopisech našli i designérská jména jako Crowter, Daglow nebo Yob). Type-in hry bylo možné spustit na počítačích Apple, Commodore nebo Tady. Já si ještě pamatuji své ZX Spectrum, na kterém jsem měl hry uložené na magnetických páskách, a mohl jsem je tak šířit. (Pro mladou generaci: magnetické pásky byly předchůdci disket, diskety zase předchůdci USB :).)

Začátky specializovaných her a Pack-Man

Základem skorovacích stříleček byla hra Defender, Battlezone byla zase jedna z prvních her vytvořených ve vektorové grafice, položila stavební kámen 3D světu. Éru závodních her zase odstartovala Pole Position. To jsou vzpomínky, že?! Hlavně nesmíme zapomenout na legendárního Pack-Mana, který co do popularity asi neměl konkurenci.

Stále se ale bavíme o hrách monochromatických, případně CGA (čtyřbarevných). Posun nastal v roce 1985, kdy se začaly používat 16bit počítače AtariST nebo Commodore Amiga, u kterých však byla nevýhodou vysoká cena. O dva roky později se na trhu objevil IBM PC se srovnatelným výkonem a nižší cenou. Změnil se také standard pro zvukové karty, byly založené na chipu Yamaha Ym3812, ale byly velmi drahé a ne každý si je mohl dovolit. K jejich masivnějšímu rozšíření došlo až začátkem 90. let, kdy se cena snížila.

Zlatá devadesátá

Devadesátky obecně představovaly velkých rozmach her. Nejen díky konzoli Nintendo (SNES - Super Nintendo Entertainment System), ale také díky internetu. Dial up sice nebyla extra zábava a rychlost nebyla závratná, ale na některé věci byl internet použitelný.

1994 se stal milníkem. Sony přišlo se skříňkou super zábavy PlayStation 1. Schválně, pamatujete si ještě Crash Bandicoot? Devadesátky také patřily herním legendám jako je střílečka DOOM (IDDQD, IDKFA ?), první GTA nebo Need For Speed a nesmíme zapomenout ani na Half-Life, oblíbenou FPS hru. Mnoho her, které vyšly v tomto období určovaly směr pro nespočet her budoucích. V této době se také objevila věhlasná studia jako IdSoftware, Electronic Arts, Team17 nebo třeba Blizzard. 

Nové tisíciletí

Za další velký milník můžeme označit vydání PlayStation 2. Dorazily k nám také hry jako Half-Life 2 pro PC nebo God of War pro PlayStation. Svoji stopu otiskla v herním průmyslu také Česká republika díky studiu Illusion Softworks a jejich hře Mafia: The City of Lost Heaven nebo díky Bohemia Interactive Studio a jejich hře Vietcong.

Na konci první dekády přišel PlayStation 3, Xbox360 nebo Nintendo Wii. No a poslední roky? Ty už jste si, i vy mladší, určitě (vy)hráli sami.

Pokračování, kde se budeme věnovat tomu, jak se měnil vývoj her, vám přineseme již brzy. Už se můžete těšit.

Tématu se věnoval Standa Keppert.

 

🟡 Hledáte zajímavý projekt? Mrkněte, jak to u nás chodí a jaké kolegy aktuálně hledáme.

🟡 Máte kolegu nebo kamaráda, který se poohlíží po novém projektu? Zapojte se do našeho referral programu Doporuč a získejte finanční odměnu za doporučení.

🟡 Chtěli byste začít pracovat v IT? Stáhněte si náš ebook ZAČNĚTE PRACOVAT V IT: aneb od prvních krůčků po vysněnou práci, ve kterém vás provedeme krůček po krůčku informacemi, kurzy i praxí, které jsou tolik potřebné nejen pro ty, kteří chtějí změnit obor, ale i pro ty, kteří se chtějí pracovně posunout a dále se vzdělávat.

Nebo sdílejte tento článek, který třeba poslouží i vašim známým.

Chcete dostávat naše články pravidelně do schránky? Nechte nám tady svůj email a my si rádi zahrajeme na poštovní sovy.

Mohlo by vás také zajímat

Podcasty nejen ze světa IT, které s...

čtení na 2 minuty 26.8.2020

Jak začít jako junior software test...

čtení na 4 minuty 12.8.2020

Přechod z Java 8 na Java 11: postře...

čtení na 3 minuty 22.4.2021

Z IT světa – Jaké technologie by vá...

čtení na 3 minuty 29.1.2021

Znáte simulační teorii? 

čtení na 2 min 28.6.2022

Být či nebýt Test managerem?

čtení na 4 minuty 18.4.2023

Jak se o nás mluví?
Zeptejte se našich klientů…

Systeum
Systeum

„Systeum je jedním z největších dodavatelů našich testerských kapacit. Můžu říct, že kvalita uchazečů je vysoko nad průměrem. Také oceňuji velkou ochotu vyjít vstříc všem našim požadavkům.“

Head of test execution

„Systeum je dlouhodobý partner, u kterého máme jistotu, že kandidáti jsou kvalitní a prověření. Od roku 2015 máme díky nim fungující kvalitní seniorní týmy C++ embedded vývojářů a auto testerů.“

Head of Payment Application

„Systeum, thank you for your help to find the right fit to my team! I can recommend cooperation with you to everybody. Very professional, smooth and friendly.“

IT CIM Inventory Management Development

Příklady dlouhodobé spolupráce

Porsche Moneta Raiffeisenbank Generali Komerční banka Monster