Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 info@systeum.cz +420 608 408 716

Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 obchod@systeum.cz +420 608 408 716

Gamifikace v HR: hrou k lepším výsledkům

Hrou a zábavou se dá dosáhnout lepších výsledků a dělat danou činnost efektivněji? Vážně? Ano, vážně, pokud dobře zapojíte gamifikaci.

Využití gamifikace nebo jejích prvků může do firmy ledasco pozitivního přinést, obecně podporuje u lidí vnitřní motivaci, a to u jakékoliv činnosti. Své velké využití tak může najít i v oblasti HR. Ať už gamifikaci zapojíte při náboru, onboardingu nebo vzdělávání zaměstnanců, můžete dosáhnout větší efektivity a lidé si budou aktivity zároveň více užívat. Vaši firmu si také lépe zapamatují a odlišíte se od konkurence, což je především u náboru více než žádoucí. Gamifikace vám může pomoci se zajištěním větší angažovanosti zaměstnanců, pomůže vzbudit jejich zájem o dění okolo i o seberozvoj.

Gamifikace zblízka

I když se může zdát, že je gamifikace nový trend posledních několika let, v HR, resp. náboru, se s ní setkáváme již přes 20 let a má své již stabilní místo hned v několika oblastech. Pojďme se podívat, kde má smysl gamifikační prvky zavést a mrkněme společně na inspiraci z firem, kde se to již povedlo. 

Gamifikace v náboru

V oblasti náboru pomáhají herní prvky vytvořit příjemné prostředí podporující u kandidátů zdravou soutěživost. Umožní posunout kvalitu náborového procesu o pár kroků dopředu, oslovit tak, a nakonec i získat kvalitnější kandidáty. Těm na oplátku nabízíme zpestření v jinak stále se opakujícím procesu, který zažívají v každé firmě znovu a znovu.

Pojďme tedy zamávat na rozloučenou klasickým pohovorům, které mohou být pro některé pozice velmi neefektivní a přivítejme tzv. recruitainment, nábor s herními prvky.

Prvky zábavy mohou do procesu přinést různé kvízy nebo i hodnocení založené na chování v průběhu náboru. Dále mohou fungovat například puzzle, platformové hry nebo online testy programování.

Pozorujte, jak se kandidát ve hře chová, jak řeší dané situace a zda si s nimi umí poradit. Získáte tak daleko lepší představu o tom, zda má pro pozici potřebné schopnosti, než kdybyste pouze kladli otázky nebo spoléhali na to, jak se kandidát sám popíše.

Inspirace z firem:

  • Marriot Hotel nebo Siemens Plantville připravili virtuální hry, kde hráči v simulovaném prostředí zastávali roli, na kterou se v reálu hlásili. Řešili každodenní situace, museli si poradit s okolnostmi, které by je běžně mohli potkat…
  • Google nainstaloval v Silicon Valley billboard s matematickou hádankou. Od těch, kteří ji dokázali vyřešit si pak vyžádal CV a telentům nabídl práci.

Gamifikace v onboardingu

Onboarding je velmi komplexní proces, v rámci kterého musí nováček vstřebat velké množství informací, seznámit se se spoustou nových věcí atd…Nabízí se tedy otázka, jak mu ty první dny a týdny co nejvíc zpříjemnit?

Z pohledu gamifikace může být pomocníkem třeba takový palubní deník, online nebo offline, který bude nováčka na celé cestě doprovázet. Užitečný obsah můžete odlehčit také různými historkami, fotkami nebo vtípky z vaší firmy nebo týmu.

Můžete také nadesignovat hru, která novému zaměstnanci zprostředkuje všechny potřebné informace a znalosti.

Inspirace z firem:

  • Deloitte vytvořil hru pro nově nastupující analytiky. Jejich úkolem bylo zachránit svět před Zombie apokalypsou. Jak ve hře postupovali, osvojovali si potřebné znalosti a dovednosti (včetně MS Excel), a to tempem, které jim vyhovuje

Gamifikace v rozvoji zaměstnanců

V oblasti vzdělávání a rozvoje zaměstnanců můžete využít velké množství gamifikačních prvků:

  • výzvy mezi týmy, které zvýší jejich motivaci
  • udělování odznaků za dosažené cíle nebo mety je jednoduchý a stále dobře fungující prvek
  • vizualizace: můžete vytvořit zaměstnanci jeho „avatara” (osobu v online prostředí), u kterého budou zobrazeny všechny nově získané dovednosti, kurzy, které ho naopak ještě čekají atd…Takováto konkrétní vizualizace opět pomáhá zvyšovat motivaci.
  • krátké hry, kvízy nebo zábavná videa

Inspirace z firem:

  • Wallmart zapojil gamifikaci i do pravidelných školení BOZP. Zaměstnanci každoročně hrají počítačovou hru, díky které mají i okamžitou zpětnou vazbu na to, jak si vedli. Wallmart udává, že po zavedení této hry začalo 96 % zaměstnanců zapojovat prvky, které se v BOZP tréninku naučili, do své každodenní práce.
  • V NTT potřebovali otestovat, zda mají kandidáti na leaderské a manažerské pozice potřebné dovednosti. Vyvinuli proto hru Samurai, která pomáhá zjistit, na jaké úrovni zaměstnanci aktuálně jsou a identifikuje, které dovednosti musí v rámci manažerského programu ještě dál rozvíjet.

Gamifikace a angažovanost zaměstnanců

Angažovanost zaměstnanců je poměrně velké téma, uvádí se, že pouze 14 % zaměstnanců můžeme opravdu označit jako angažovaných. To znamená ochotných udělat nějaký extra krok, pomoci ostatním nebo i ochotných se seznámit s dalšími kolegy mimo jejich nejbližší pracovní okruh.

Jak může pomoci gamifikace?

  • Bodování jednotlivých aktivit. Získané body mohou zaměstnanci vyměnit za dárky nebo benefity.
  • Soutěže mezi jednotlivci nebo týmy.
  • Úkoly zaměřené na podporu týmové práce, networkingu a socializace.

Inspirace z firem:

  • V Accenture se podařilo pomocí gamifikačních prvků vytvořit prostředí, kde budou zaměstnanci více spolupracovat a sdílet know-how. Získávají body za předem definované aktivity, jako je sdílení zajímavého obsahu, napsání článku atd…Body mohou následně vyměnit za odměny.
  • LinkedIn také řešil téma interní spolupráce. Pro její podporu uspořádali hackathon, který měl za cíl zaplnit těžko obsaditelné pozice v co nejkratším čase. Během 5 hodin měli k dispozici 226 relevantních kandidátů.

Jak implementovat proces gamifikace 

Stejně jako každý jiný nástroj nebo proces, je potřeba i gamifikaci implementovat s velkou péčí a důsledností. 

Nepodceňte plánování

  1. Jaké výsledky od zavedení gamifikace očekáváte a jak je budete měřit?
  2. Jaký typ hry chcete využít?
  3. Jak vybraná hra koresponduje s výsledky, které potřebujete/ očekáváte?

Vyberte si ty nejlepší gamifikační nástroje

A buďte v tom pečliví, myslete na to, že nejde jen o hru, ale o hru s výsledkem, který vám má něco přinést.

Ať se zaměstnanci pobaví

Nenechte se při honbě za výsledkem odklonit od myšlenky, že si mají zaměstnanci užít trochu zábavy. Gamifikace vám má pomoci danou činnost nebo úkol odlehčit, ne z něj udělat další stejně fádní proces.

Pracujte s uživatelským feedbackem

Dělejte si A/B testy, ptejte se uživatelů, jestli jejich zkušenost koresponduje s vašimi očekáváními. Zapojte kvalitativní i kvantitativní průzkumy.

Měřte a analyzujte

Určete si metriky, které vám poví, zda je váš gamifikační projekt úspěšný a pravidelně je sledujte.

Dejte o hrách vědět

Celé jste to vymysleli, otestovali, víte, co měřit, tak nezapomeňte novou gamifikaci svým zaměstnancům dobře odkomunikovat. Nalákat je, vysvětlit jim, proč se do toho mají pustit a průběžně jim toto téma připomínat.

Jak vidíme, gamifikace může být velkým a hodně všestranným pomocníkem. Zároveň ale vyžaduje hodně času, důkladného plánování a přípravy. Pokud se chcete do gamifikace pustit ve velkém, ale nemáte na to ve svém týmu prostor, můžete využít i dodavatele, který vám pomůže v jakém rozsahu budete potřebovat, od vymyšlení celého procesu až po designování jednotlivých prvků. Držíme palce a přejeme hodně úspěchů.

Chcete dostávat naše články pravidelně do schránky? Nechte nám tady svůj email a my si rádi zahrajeme na poštovní sovy.

Mohlo by vás také zajímat

11 tipů na online pohovor

čtení na 2 minuty 8.6.2020
Číst dál

GPT-3 speaks at a human degree

čtení na 4 minuty 30.12.2020
Číst dál

Take Control (DualSense vs Xbox One)

čtení na 4 minuty 3.12.2020
Číst dál

Bitcoin is on the rise

čtení na 3 minuty 19.1.2021
Číst dál

Podporujeme ženy v IT

čtení na 2 minuty 19.11.2021
Číst dál

Když prezentuje introvert

čtení na 2 minuty 7.10.2020
Číst dál

IT konference a online kurzy

čtení na 3 minuty 16.6.2020
Číst dál

Zlatá pravidla emailové etikety

čtení na 3 minuty 29.7.2020
Číst dál

Jaká byla React Girls Academie?

čtení na 3 minuty 26.11.2020
Číst dál

Znáte simulační teorii? 

čtení na 2 min 28.6.2022
Číst dál

Pád a vzestup AMD

čtení na 3 minuty 12.8.2021
Číst dál

Jakou cestu urazil vývoj her?

čtení na 3 minuty 1.10.2021
Číst dál

Pohovor v IT: Jak se obléct?

čtení na 3 minuty 4.11.2020
Číst dál

Co všechno víte o databázích?

čtení na 3 minuty 21.4.2022
Číst dál

Jak začít jako junior SW developer

čtení na 5 minut 21.10.2020
Číst dál

Jak se o nás mluví?
Zeptejte se našich klientů…

Systeum
Systeum

„Systeum je jedním z největších dodavatelů našich testerských kapacit. Můžu říct, že kvalita uchazečů je vysoko nad průměrem. Také oceňuji velkou ochotu vyjít vstříc všem našim požadavkům.“

Head of test execution

„Na spolupráci nejvíce oceňuji individuální přístup. Systeum nám zajišťuje tým testerů, C/C++ a Java developery. Specialisté odpovídají našim požadavkům na znalosti síťových protokolů i cloud řešení.“

Chief Technology Officer

„Systeum je dlouhodobý partner, u kterého máme jistotu, že kandidáti jsou kvalitní a prověření. Od roku 2015 máme díky nim fungující kvalitní seniorní týmy C++ embedded vývojářů a auto testerů.“

Head of Payment Application

„Systeum, thank you for your help to find the right fit to my team! I can recommend cooperation with you to everybody. Very professional, smooth and friendly.“

IT CIM Inventory Management Development

Partneři, se kterými spolupracujeme

Porsche Moneta Raiffeisenbank Generali Komerční banka Monster