Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 info@systeum.cz +420 777 607 467

Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 obchod@systeum.cz +420 777 607 467

Full Remote, zn.: kancelář zbytečná

Ještě do nedávna bylo běžné chodit do kanceláře každý den, mít na stole oblíbenou fotku a svůj kelímek se zvýrazňovači. Dnes už je pro mnohé nepředstavitelné vrátit se do kanceláře na full time. V článku do podrobna rozebereme full remote spolupráci a představíme osvědčené tipy, jak se při ní nezbláznit a být efektivní.

Práci v kanceláři nebo v prostorách zaměstnavatele nebudeme představovat. Raději se podíváme rovnou na spolupráci remote. Můžeme ji přeložit jako spolupráce na dálku, kdy nemáte povinnost navštěvovat sídlo společnosti a můžete pracovat odkud se vám zachce. Třeba i z jiného geografického pásma stejně jako náš Tomáš, kterého jsme se zeptali na jeho zkušenosti s prací pro firmu sídlící v Americe (rozhovor s ním najdete na konci článku).

Díky pandemii se dnes můžete setkat s hybridním modelem, který je novodobým trendem. Kombinuje práci na dálku s prací v officu, a tím tak eliminuje nevýhody práce na dálku a zároveň poskytuje vysokou míru flexibility. Setkat se můžete s různým počtem dní, které zaměstnavatel umožňuje trávit mimo kanceláře. Například Microsoft má nyní nastaveno pravidlo 50:50 (práce v officu:práce na home officu).

Jak zkvalitnit práci na dálku nejen pro sebe, ale i pro kolegy?

Máme pro vás pár tipů, které nám pro práci na dálku i pro spokojenost týmu fungují na jedničku.

  1. Myslete na konektivitu. Pro práci na dálku je alfou a omegou kvalitní připojení k internetu. Špatný obraz kamery, vypadávající hovory nebo příliš pomalá síť může brzy začít rozčilovat nejen vás, ale i kolegy, kteří se na vás potřebují spolehnout.

  2. Mějte režim. Stejně jako když přijdete do officu, máte jasně danou dobu, kdy se věnujete práci a ne třeba nakupování, úklidu nebo tlachání se sousedy apod. Zkuste si pracovní režim nastavit i doma. Postupně byste si totiž na rozptylování mohli zvyknout a věřte nám, že by vám práce brzy přerostla přes hlavu. Aktivity, které se vám opakují např. vykonávejte vždy ve stejnou dobu a úkoly si třiďte dle priorit.

  3. Důvěra a komunikační nástroje. Stejně jako vy chcete, aby vám ostatní kolegové věřili, že pracujete na zadaném tasku, měli byste věřit i vy jim. Nezapomeňte si aktualizovat online kalendář nebo svůj stav na komunikační platformě, aby ostatní věděli, zda jste momentálně k dispozici nebo kdy se na vás mohou případně obrátit.

    Na důvěře stojí každý vztah. A abyste ho posílili, nezapomeňte na pravidelnou online komunikaci. Snažte se sdílet s týmem skutečně vše, co je potřebné. Vyhnete se tak situaci, kdy si někdo informace řekne přes stůl a ti, co jsou zrovna na home officu o informaci přijdou, protože místo stolu mají mezi sebou například Teamsy.

    Mrkněte se, jakých 6 online nástrojů můžete využít a které vřele doporučujeme.

  4. Videocally a nálada. Jen málo věcí motivuje zaměstnance ke kvalitním výkonům lépe než spojení a blízkost s ostatními. Blízkost plodí důvěru, která jak už víme je velmi důležitá. V officu vzniká blízkost organicky během oběda, při přípravě kávy nebo kdykoli kdy se na sebe jen usmějete. Ale jak blízkost navodit při práci na dálku?

    Musíte víc komunikovat. Ptejte se, zajímejte se o své kolegy a buďte proaktivní. Potřeba komunikace je v tuhle dobu daleko důležitější než kdy dřív. K tomu určitě napomáhají i videocally se zapnutou kamerou, na kterých jasně vidíte, jak se kolegové tváří.

  5. Určete si společně pravidla pro videocally. Protože mnoho callů, může být toxic, snažte se je řešit vždy efektivně a rychle. Zkuste si videocally naplánovat do jednoho bloku za sebou, ať máte během dne více nerušeného prostoru na práci.

  6. Říkejte v týmu, na čem pracujete. I když pracujete na jiné činnosti než ostatní oddělení, sdělujte týmu, co se vám povedlo a na čem právě pracujete. Věřte, že je to zajímá. Protože i když se dozvíte například feedback z podpory, který vám v danou chvíli nic neříká, třeba se vám bude hodit za týden, kdy vás k něčemu inspisruje nebo lépe pochopíte potřeby vašich uživatelů.

  7. Předpokládejte pozitivní reakci od kolegů. Jeden z nejdůležitějších bodů. Online komunikace může vést snáze k nedorozuměním, interakce mohou působit chladně a vy si je můžete nesprávně interpretovat. Nevidíte, jak se daná osoba tváří nebo řeč těla a pokud nepoužije dostatek emotikonů, často ani nepochytíte, jaký nádech celé sdělení má. Naučte se tyto situace rozpoznávat, a pokud k ní dojde, ihned si raději zavolejte, ať předejdete prolínání více kontextů s jiným významem. Dalším způsobem, jak nesprávně interpretaci předejít, je předpokládat od začátku pozitivní záměr, se kterým vám daná osoba něco sděluje.

  8. Udělejte si pohodlí. Myslete na to, aby se vám i doma pracovalo dobře. Stůl, kvalitní židle, odpovídající technika… prostředí v terénu, v kavárně nebo v tichu? Najděte si, co vám nejvíce vyhovuje, abyste nebyli od práce rozptylováni. Pro mozek je důležité mít prostor, který skutečně může rozdělit na “pracuji” a “nepracuji”. I kdybyste nemohli mít celou místnost určenou na práci, najděte si kout, který bude sloužit jen pro vaší práci. Věřte, že právě ono místo se pro váš mozek stane stimulantem k výkonější práci.

  9. Okolí, které vás nerozptyluje. Děti nebo zvířátka na callech sice pozvednou krátkodobě náladu v týmu, ale dlouhodě se můžete setkat s tím, že ostatní budete muset skutečně přesvědčit, že pracujete a nehrajete si venku s psíkem na zahradě. My jsme například vyzkoušeli i práci s barvami a když máme důležitý call nebo se potřebujeme opravdu soustředit, tak na dveře dáme červený lepík, aby za námi nechodili ostatní členové naší domácnosti, kteří si chtějí popovídat nebo s něčím pomoci.

  10. Kdy skončit? Z výzkumů vyplývá, že pracovníci, kteří pracují vzdáleně mají tendence často pracovat déle, než kdyby byli v kanceláři. Zkuste si položit ke konci dne otázku, zda jste hrdí na množství práce, kterou jste ten den odvedli, pak byste měli svůj pracovní den skončit. Skvělá práce není o počtu strávených hodin nad úkolem, ale o kvalitním a smysluplném provedení.

  11. Experimentujte s hudbou, kterou při práci posloucháte. Zkuste třeba ambientní zvuky, které podporují vaší mozkovou činnost.

  12. Oblečte se. Stejně jako když skutečně jdete do práce. Pokud totiž strávíte celý den v pyžamu, těžko budete mozek přemlouvat, že je pracovní den. A možná tím trochu znejistíte i ostatní kolegy, kteří vás uvidí na callu v pyžamu.