Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 info@systeum.cz +420 608 408 716

Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 obchod@systeum.cz +420 608 408 716

Outsourcing IT specialistů: přehled a trendy

Jak správně přistoupit k outsourcingu v dnešní době plné změn a proč se pro firmy stal tak strategicky důležitým? 

Poslední rok nás naučil, že klíčem k úspěchu je flexibilita, zodpovědnost a schopnost být připraven na nenadálé události. Jak může v tomto směru outsourcing IT specialistů pomoci, jaké benefity firmám přinese a na co je potřeba si dát pozor? Odpovědi pro vás máme nachystané v článku, mrkněte na něj.

Outsourcing IT specialistů umožňuje firmám flexibilně zajistit potřebné personální kapacity díky využití externích dodavatelů. Technologické znalosti a dovednosti klíčové pro dokončení projektu do firmy přinesou externí IT specialisté, kteří často bývají zaměstnanci přímo poskytovatele outsourcingu.

 

Z historie outsourcingu

Historie outsourcingu IT specialistů jako služby sahá do 80. let 20. století, kdy se rozšířily osobní počítače a firmy začaly digitalizovat. Vznikla potřebná role administrátorů, kteří ve firmě nastavili počítače, spravovali servery, průběžně řešili vzniklé problémy, ale jen v jedné společnosti by se na plný úvazek neuživili.

S rozmachem internetu se náplň práce IT specialistů rozšiřovala a ve velkých firmách již bylo práce pro plné úvazky dost. Pro ty ostatní byl stále outsourcing nejlepším řešením. Na určité období pak ale vyšel z módy, jelikož rozvoj IT rapidně zrychlil. Z podpůrné funkce, kterou dosud ve většině firem zastávalo, se stalo středem mnoha podnikání. IT specialisté se tak zaměstnávali na plné úvazky a služba dodávání externistů zůstala pouze okrajovou záležitostí.

V posledních deseti až patnácti letech se ale trend opět otočil a firmy nejen v Evropě začínají outsourcing IT specialistů opět hojně využívat. Co se změnilo a jaké výhody v této službě shledávají?

Benefity pro firmy

  1. IT odvětví se vyvíjí rychleji než kdy předtím, některé firmy mohou mít problém udržet krok ve vzdělávání interních zaměstnanců a rozvoji jejich dovedností. Outsourcing pomáhá tím, že do firmy přináší nové a velmi dobře vyškolené profesionály.
  2. Firmy musí umět flexibilně reagovat na ekonomické propady nebo růsty, požadavky klientů a konkurenční boje. Díky outsourcingu je snadnější IT kapacity rychle zredukovat, ale také velmi rychle nabrat, což někdy není možné docílit klasickým náborem interních zaměstnanců. 
  3. Outsourcing IT specialistů umožňuje snížit operativní náklady tím, že část IT kapacit převezme externí dodavatel placený z kapitálových nákladů. Tím se management může vyhnout problémům se schvalováním nových interních pozic. 
  4. Nulové riziko tzv. Vendor Lock-in, kdy dodavatel již od začátku drží knowhow o celém projektu a nahradit ho by znamenalo vydat vysoké náklady na zaučení se do zdrojového kódu. Klient je tedy závislý na daném dodavateli a musí objednávat služby jen od něj. Častým příkladem této situace jsou  FTFP projekty a následující servisování vyvinutého řešení. Na druhou stranu dodavatelů na outsourcing IT specialistů může mít klient několik a jejich služby bez závazků ukončit nebo rozšířit. 

Kdy mohou nastat problémy

Služba outsourcingu IT specialistů samozřejmě nemusí vyhovovat každé firmě. Vždy je třeba zvážit, zda v konkrétním prostředí nenastanou problémy, které by případně mohly převážit nad užitkem, který outsourcing přináší. Co je potřeba promyslet?

  • Outsourcing IT specialistů nemusí vždy znamenat i outsourcing manažerské odpovědnosti. Často se jedná „jen“ o poskytnutí IT specialistů, kteří musí být na straně klienta vedeni. Pokud má klient např. potíže s plněním termínů, nemusí outsourcing přinést kýžený efekt, naopak spíše zvýší vytížení managementu firmy. V takovém případě se nabízí řešení nejdříve posílit samotný management a až poté nabírat do týmu další role.
  • Outsourcing se nehodí pro všechny typy firem – pokud je firma bez stálého počtu interních IT zaměstnanců anebo plánuje externě nabrat až příliš mnoho kapacit, outsourcing se může zbytečně prodražit. V tomto případě je lepší volit variantu dodavatelskou (Fix-Time-Fix-Prize).
  • Outsourcing může někdy způsobit nelibost u interních zaměstnanců, jelikož mohou mít strach o předávání kompetencí externistům a tím i o své vlastní zaměstnání.
  • Pokud dodavatel outsourcingu nedodržuje klientem stanovené bezpečností postupy, může představovat bezpečnostní riziko. Často viditelným příkladem je v praxi využívaný element subdodavatele. U klienta působí třetí strany, aniž by o tom věděl. Proto je nutné spolupracovat s renomovanými firmami s ověřitelnými referencemi a organizační strukturou. 

Typy outsourcingu a spolupráce

Outsourcing IT specialistů si na základě geografických vazeb můžeme rozdělit do tří kategorií:

Outsourcing onshore

Klient, dodavatel i samotní IT specialisté jsou ve stejné zemi. Velmi výhodné pro projekty, kde je potřeba, aby externisté spolupracovali přímo onsite s interním týmem, potkávali se v kanceláři. Model nahrává osobní spolupráci a komunikaci. Za toto pohodlí firmy platí vyššími náklady na specialisty (v porovnání s outsourcingem z levnějších zemí) a omezeným počtem talentů, mezi kterými mohou ve své zemi vybírat.

Outsourcing nearshore

IT specialisté jsou v jiné zemi než klient, pro kterého pracují, stále jsou však v dojezdové nebo kratší „doletové” vzdálenosti a ve stejném nebo podobném časovém pásmu.Tato varianta outsourcingu může představovat velké finanční úspory, při kterých je ale stále relativně jednoduché, aby se celé týmy na nějaký časový úsek potkali osobně onsite.

Outsourcing offshore

Specialisté pocházejí ze země geograficky i kulturně vzdálené klientovi. Často je potřeba se vypořádat s výrazným časovým posunem, benefitem této formy spolupráce jsou nízké firemní náklady.

Jaké země jsou při zvažování outsourcingu IT specialistů pro firmy jasnou volbou?

Budeme-li se bavit o nearshore outsourcingu pro evropské země, velká poptávka je po IT specialistech z Polska, České republiky, Ukrajiny. Mimo Evropu potom firmy často spolupracují s profesionály z Indie, Číny, Brazílie nebo Filipín.

Na poli outsourcingu IT specialistů si mohou firmy vybrat mezi dvěma hlavními způsoby spolupráce.

  • Rozšíření týmu či dodání celého týmu bez manažerské odpovědnosti

Poskytovatel IT outsourcingu funguje jako dodavatel lidských zdrojů, odpovědnost za jejich náplň práce i řízení má klient. 

  • Dodání celého týmu včetně manažerské odpovědnosti

Klient outsourcuje nějakou relativně nezávislou část projektu celému externímu týmu, který rovněž přebírá odpovědnost za doručené výsledky. Ve smlouvě mívá dodavatel závazky (SLA) na rotaci případných rolí v týmu.

Jaké jsou výhledy do budoucna?

Pandemie urychlila potřebu firem i státních správ digitalizovat, zároveň také ukázala, jak je nutné, aby byly firmy flexibilní, a to i v nabírání a propouštění zaměstnanců. Společně s rozvojem cloudových technologií a migrací na ně, jsou to jedny z hlavních tahounů odvětví outsourcingu IT specialistů.

S nástupem většího využívání home office a remote práce mohou také firmy začít spolupracovat se specialisty ze zahraničí v daleko větší míře, než si možná doteď dokázaly představit. Tento trend vede k větším možnostem nejen firem, ale i samotných specialistů, což je cesta, kterou všemi deseti podporujeme!

Aby se povedlo vytěžit z outsourcingu IT specialistů všechny výhody, je samozřejmě klíčové najít si vhodného partnera, zkušeného a prověřeného dodavatele. Dobrým začátkem vztahu s novým dodavatelem může být nějaký menší projekt, který mu svěříte a otestujete si tak vzájemnou důvěru, způsob práce a to, že jste na jedné vlně.

Rádi vám s projekty pomůžeme, kontaktujte nás zde.

Mohlo by vás také zajímat

GPT-3 speaks at a human degree

čtení na 4 minuty 30.12.2020
Číst dál

IT konference a online kurzy

čtení na 3 minuty 16.6.2020
Číst dál

Bitcoin is on the rise

čtení na 3 minuty 19.1.2021
Číst dál

Podporujeme ženy v IT

čtení na 2 minuty 23.9.2020
Číst dál

Pohovor v IT: Jak se obléct?

čtení na 3 minuty 4.11.2020
Číst dál

Zlatá pravidla emailové etikety

čtení na 3 minuty 29.7.2020
Číst dál

Take Control (DualSense vs Xbox One)

čtení na 4 minuty 3.12.2020
Číst dál

Když prezentuje introvert

čtení na 2 minuty 7.10.2020
Číst dál

11 tipů na online pohovor

čtení na 2 minuty 8.6.2020
Číst dál

Jaká byla React Girls Academie?

čtení na 3 minuty 26.11.2020
Číst dál

Jak začít jako junior SW developer

čtení na 5 minut 21.10.2020
Číst dál

Jak se o nás mluví?
Zeptejte se našich klientů…

Systeum
Systeum

„Systeum je jedním z největších dodavatelů našich testerských kapacit. Můžu říct, že kvalita uchazečů je vysoko nad průměrem. Také oceňuji velkou ochotu vyjít vstříc všem našim požadavkům.“

Head of test execution

„Na spolupráci nejvíce oceňuji individuální přístup. Systeum nám zajišťuje tým testerů, C/C++ a Java developery. Specialisté odpovídají našim požadavkům na znalosti síťových protokolů i cloud řešení.“

Chief Technology Officer

„Systeum je dlouhodobý partner, u kterého máme jistotu, že kandidáti jsou kvalitní a prověření. Od roku 2015 máme díky nim fungující kvalitní seniorní týmy C++ embedded vývojářů a auto testerů.“

Head of Payment Application

Partneři, se kterými spolupracujeme

Aevi Raiffeisenbank 2N TELEKOMUNIKACE Komerční banka Monster

Náš web využívá soubory cookies. Prohlížením našich stránek souhlasíte s pravidly jejich používání.

Souhlasím