Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 info@systeum.cz +420 608 408 716

Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 obchod@systeum.cz +420 608 408 716

5 pravidel pro úspěšný pohovor

Na téma pracovního pohovoru je možné na blogu Systeum najít hned několik článků a návodů – můžete zjistit např. jaká platí pravidla pro online pohovory, jak se vhodně obléct, jak udělat ten nejlepší první dojem nebo jak by mělo vypadat vaše CV.

Tímto článkem by Martin Smětala rád rozšířil váš pohled na pohovor jako takový. Podíváme se s ním na to, co to pohovor vlastně je, jaké má jednotlivé fáze a u každé se zaměříme na to, co je pro ni důležité.

Pojďme začít úplně od začátku. Co je to pohovor?

Pohovor je obchodní schůzka dvou stran, kde každá z nich něco nabízí a něco požaduje na oplátku.

Stejně jako jakákoli jiná obchodní schůzka se řídí několika základními pravidly:

  1. Ice-breaking
  2. Analýza potřeb druhé strany
  3. Návrh řešení
  4. Doplnění řešení a nalezení shody
  5. Dohodnutí se na společné spolupráci

Tato pravidla platí jak pro kandidáta, tak i pro hiring manažera. Obě strany by měly mít na paměti, že nejsou jen v roli porotce, ale i v roli uchazeče.

Zaujala vás práce v oboru IT? Chtěli byste pracovat jako IT specialista? Podívejte se na naši nabídku práce a volná pracovní místa. Ať už jste programátor junior nebo programátor senior, začínající tester nebo seniorní tester, ozvěte se nám a my vám najdeme IT projekt na míru.

Pojďme se na jednotlivé kroky podívat detailněji z pohledu kandidáta.

1.      Ice-breaking

Ice-breaking neboli navození příjemné atmosféry na začátku schůzky. Toto je často opomíjená fáze pohovoru, která má však velmi důležitý efekt.

Z hlediska psychologie platí, že si na vás druhá strana při prvním setkání udělá dojem během prvních několika minut setkání. Jakým způsobem mluvíte, podáváte ruku, jak sedíte nebo o čem si povídáte – to vše může mít vliv na to, jakým způsobem strávíte zbytek setkání (a to jak v pozitivní rovině, tak i negativní).

Zaujmout ice-breakingem se dá vícero způsoby – záleží, jak jste kreativní a odvážní. Určitě je dobré poděkovat, že si na vás druhá strana udělala čas a dala vám přiležitost se potkat.

Můžete jít samozřejmě ještě dál. Já například dodnes vzpomínám na jednu kandidátku na pozici Account managera, která na pohovor donesla zákusky. Nepodala to jako „švestičky ze zahrádky“, ale spíše stylem, ať si to vzájemné povídání osladíme. Nebylo to nucené ani vtíravé, spíše to uvolnilo atmosféru a ice-breaking vyšel parádně.

Je jasné, že ne vždy je vhodné zákusky donést.😊

 

2.      Analýza potřeb zaměstnavatele

Jako kandidát určitě chcete vědět, jaký užitek manažer očekává od otevřené pozice (tzn. zjistit jeho potřeby). Je vhodné, abyste napřed rozpovídali manažera. V popisu projektu (job description) jsou často jen kusé informace a nyní máte možnost se dozvědět vše podstatné.

Uvedu příklad:

Manažer chce posílit tým, který je odpovědný za vývoj internetového bankovnictví. Užitek tedy manažer očekává v tom, že budou rychleji reagovat na konkurenční boj jiných bank a také, že budou mít stabilnější dodávky v rámci releasů.

Kandidáta by při úvodním představení pozice mohlo zajímat, jak si manažer představuje ideálního člověka na tuto pozici. Jak by si ideálně představoval spolupráci, co očekává tým od nového člena, jaké by mohly být první úkoly, na základě kterých budete vyhodnocovat úspěšnou spolupráci atd. Jsou to otevřené otázky, na které vám druhá strana může odpovědět v širším kontextu.

Nemusíte tuto fázi brát jako výslech – zaměřte se na 2-3 důležité otázky a pak nechte manažera odpočinout tím, že se mu představíte vy. V detailnějších otázkách můžete pokračovat později během pohovoru. Zažil jsem pohovory, kde se kandidát hned z úvodu ptal nepřetržitě více jak 45 minut z celkem vyhrazených 60 minut na celou schůzku... 

 

3.      Návrh řešení – představení kandidáta

Po úvodním představení pozice a zaměstnavatele je řada na kandidátovi, aby se uvedl. V této fázi manažer ověřuje, zdali má kandidát předpoklady na řešení problémů, které otevřená pozice vyžaduje.

V představení je vhodné se zaměřit na to, co je pro manažera opravdu důležité a co vyplynulo z analýzy jeho potřeb – přeskočte třeba vzdělání, klidně i aktuální zkušenost, pokud v té starší máte informace, které manažer hledá. Samozřejmě jindy je zase vhodné své vzdělání zmínit, záleží na okolnostech.

Zkrátka se zaměřte na to, co je klíčové pro druhou stranu. Pokud manažera zajímají další informace, určitě se vás na ně sám doptá.

Představení by mělo být cca do 10 minut. Samozřejmě pokud má manažer doplňující otázky, tak se může tato fáze protáhnout.

Někdy pohovory začínají rovnou představením kandidáta. V takovém případě je vhodné začít obecným úvodem o sobě a případně až ve fázi představení pozice manažerem jej můžete doplnit, s čím jste měli konkrétní zkušenosti, které by pro něj mohly být zajímavé. 

 

Tip: Jako kandidát není vhodné mluvit v množném čísle („my jsme vyvinuli…“ , „my jsme otestovali…“). Je to zavádějící a druhá strana neví, co bylo konkrétně vaší přidanou hodnotou v týmu.

 

4.      Doplnění řešení a nalezení shody

Toto je fáze, kdy manažer (případně jeho technický doprovod) můžou kandidátovi dávat technické otázky, aby si byli jisti, že má kandidát předpoklady.

Zároveň je to fáze, kdy si kandidát může ověřovat informace, které jej zajímají o projektu či obecně o spolupráci, o týmu, o zaměstnavateli apod.

Snažte se být důslední a myslet na to, co je v této fázi opravdu důležité a co se může upřesnit později emailem v případě, kdy se dohodnete na spolupráci.

Například nemá smysl se ptát na počet jídel v kantýně nebo jaké kafe mají v kuchyňce. 😊 Je vhodné mít na paměti, že každý pohovor je naplánovaný na fixní čas a manažer nemusí mít možnost jej prodloužit.

 

5.      Dohoda na společné spolupráci

Jakmile se obě strany dohodnou na parametrech spolupráce (řešení), je čas dát si vědět, kdy se dozvíte výsledek pohovoru.

Někdy je vhodné i ze strany kandidáta dát termín, do kdy se potřebujete nejpozději rozhodnout, aby manažer zbytečně neotálel (např. kvůli výpovědi u stávajícího zaměstnavatele).

Každý pohovor je dobré zakončit emailem či zprávou s poděkováním druhé straně za jejich čas a příjemné setkání. Můžete také poslat pozvánku na LinkedIn na spojení (s individuální zprávou). Tímto se ještě více zapíšete do paměti manažera a usnadníte mu výběr v případě, kdy se mu naskytne více vyrovnaných kandidátů. 

 

🟡 Hledáte zajímavý projekt? Mrkněte, jak to u nás chodí a jaké kolegy aktuálně hledáme.

🟡 Máte kolegu nebo kamaráda, který se poohlíží po novém projektu? Zapojte se do našeho referral programu Doporuč a získejte až 20.000 Kč.

🟡 Chtěli byste začít pracovat v IT? Stáhněte si náš ebook ZAČNĚTE PRACOVAT V IT: aneb od prvních krůčků po vysněnou práci, ve kterém vás provedeme krůček po krůčku informacemi, kurzy i praxí.

🟡 Víte, jak si co nejjednodušeji a nejefektivněji připravit půdu pro nové pracovní začátky? Mrkněte na náš ebook: Připravte se na nová pracovní dobrodružství - Průvodce k úspěšné změně zaměstnání. Dream job je za dveřmi, stačí jen vzít správně za kliku.

 

Chcete dostávat naše články pravidelně do schránky? Nechte nám tady svůj email a my si rádi zahrajeme na poštovní sovy.

Mohlo by vás také zajímat

Gamifikace v HR: hrou k lepším výsl...

čtení na 4 minuty 16.3.2022

Nejčastější otázky na pohovoru

čtení na 3 min 22.5.2023

Typy outsourcingu IT specialistů

čtení na 5 min 2.4.2024

Jak dostávat na LinkedIn relevantní...

čtení na 3 minuty 18.7.2023

Zlatá pravidla emailové etikety

čtení na 3 minuty 29.7.2020

Jak se o nás mluví?
Zeptejte se našich klientů…

Systeum
Systeum

„Systeum je jedním z největších dodavatelů našich testerských kapacit. Můžu říct, že kvalita uchazečů je vysoko nad průměrem. Také oceňuji velkou ochotu vyjít vstříc všem našim požadavkům.“

Head of test execution

„Systeum je dlouhodobý partner, u kterého máme jistotu, že kandidáti jsou kvalitní a prověření. Od roku 2015 máme díky nim fungující kvalitní seniorní týmy C++ embedded vývojářů a auto testerů.“

Head of Payment Application

„Systeum, thank you for your help to find the right fit to my team! I can recommend cooperation with you to everybody. Very professional, smooth and friendly.“

IT CIM Inventory Management Development

Příklady dlouhodobé spolupráce

Porsche Moneta Raiffeisenbank Generali Komerční banka Monster