Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 info@systeum.cz +420 777 607 467

Jsme tu pro vás PO - PÁ 9:00 - 17:00 obchod@systeum.cz +420 777 607 467

Jak uspět na LinkedInu a jak si perfektně vyplnit vlastní profil. Díl III.

Co je u profilu nejdůležitější?

Pojďme začít hezky od začátku: fotografií.

Profil s fotografií má až 14x větší míru zobrazení než ten, který je sebelíp vyplněný, ale fotografii postrádá. Profil bez fotografie nebudí důvěru ani u náborářů, ani u LinkedInu, jehož algoritmus vás bude znevýhodňovat. Bez fotografie navíc horko těžko vybudujete síť kontaktů, která vám bude k užitku. Nově můžete využít také rámeček kolem fotografie obsahující nápis #OpenToWork, který dává jasně najevo, že jste otevřeni nové pracovní příležitosti. Pokud se poohlížíte po nové práci, ale neradi byste, aby o tom věděli u vás ve firmě, tak zůstaňte v klidu. LinkedIn na tyto situace myslel a váš stav recruiterům z vaší současné společnost neukáže. Ufff.

Při výběru fotografie platí stejná pravidla jako u životopisu. 

Vyhněte se fotografiím, které:

  • Obsahují zvířátka nebo další předměty, které odvádějí pozornost. Najděte fotografii, kde nejsou loga nebo značka vaší bývalé práce. A i když rádi pěstujete květiny, chodíte na výlety do přírody nebo pečete ty nejlepší koláče, raději ukažte svou tvář. Právě ta vzbuzuje u ostatních důvěru.
  • Ukazují celé vaše tělo spíše než obličej. LinkedIn fotografii trochu zmenší, takže je důležité, abyste na fotografii měli hlavně svou tvář, ta by měla zabírat přes 50 % plochy fotografie, abyste byli dobře rozpoznatelní.  
  • Mají umělecký nádech. Možná se v umění vyžíváte a možná vás přímo živí, ale to raději popište v popisku nebo přidejte odkaz na svá umělecká díla. Umělecky zahalený obličej šátkem nebo stínem se na profesní síť příliš nehodí.

Úvodní fotografie

Stejně tak nezapomeňte na úvodní fotografii, která se nachází hned za vaší profilovou. Ta dokresluje obrázek vašeho profilu. Co fotografií chcete sdělit? Chcete ukázat, že jste zapálení do vašeho oboru? Že máte rádi společnost nebo firmu, pro kterou pracujete? Úvodní fotografie je pro celkový dojem důležitá a určitě si na jejím výběru dejte záležet.

Řekněte to videem

Letošní novinkou je možnost představit se ostatním uživatelům pomocí videa, které nahradí vaši fotografii. Díky krátkému videu můžete posílit vaši osobní značku, budete více vidět, jelikož většina uživatelů LinkedInu spoléhají na klasickou fotografii a do 30 sekund můžete shrnout vše, čím se zabýváte nebo čím můžete být ostatním prospěšní. Pokud byste se pro video rozhodli, nahrát ho můžete přes mobilní aplikaci, přes webové rozhraní tato funkce ještě není dostupná.



Rozdíl mezi mottem a souhrnem?

Motto najdete hned pod fotografií a můžete si vybrat, zda v něm uvedete svou pracovní pozici, a nebo zda se vydáte cestou, kdy uvedete to, čím se zabýváte. Např. Učím lidi, jak…, Najdu vám kolegy, na které je spolehnutí, apod. Motto ostatní uvidí aniž by si váš profil rozklikli do detailu, takže zvažte, co se o vás člověk dozví jako první a dejte si na něm záležet.

Do souhrnu/informací máte možnost se více rozepsat. K dispozici máte 2 000 znaků, jen myslete na to, že pokud si souhrn někdo přímo nerozklikne tlačítkem Zobrazit více, tak uvidí první 3 řádky. Vložte do nich tedy to nejdůležitější, co chcete světu sdělit. Do souhrnu uveďte klíčová slova, pracujte s #, nebojte se uvést reference, řekněte jak dlouho se oborem již zabýváte a klidně vše zakončete výzvou, kam se vám potencionální zákazníci nebo klienti mohou ozvat. Vzhledem k bezpečnosti uveďte raději pracovní email a telefon. Přesně tady máte možnost dát odkaz na váš web, osobní portfolio, či cokoli jiného, co chcete odprezentovat. Pokud je text příliš dlouhý, opticky ho rozdělte. Využijte pro to speciální znaky, emotikony, cokoliv vás napadne. Přiznejme si, že dlouhý nahuštěný odstavec se nám nečte nejlépe.

Jak popsat své pracovní zkušenosti?

Na LinkedInu nebuďte struční, hezky se rozepište. Jaké úkoly jste měli v bývalých pracích na starosti, v jakých projektech jste se angažovali, kdo byli vaši klienti (pokud vám v tom nezabraňuje smlouva nebo NDA) a za co všechno jste měli zodpovědnost? Vyšel s vámi nějaký rozhovor nebo máte něco, na co jste obzvláště pyšní? Přidejte k pracovním zkušenostem média, tedy webový odkaz, kde si ostatní mohou přečíst váš článek, podívat se na váš rozhovor nebo na projekt, na který jste hrdí. LinkedIn média hezky zchroustá a výsledkem bude vaše krásné portfolio i s jednotlivými proklikatelnými odkazy.

Potvrdíš mi mou dovednost?

Nezapomeňte si vyplnit své dovednosti. Uveďte jich alespoň 5-10 a poproste ostatní, ať vám je potvrdí. Můžete si je potvrdit navzájem. Právě potvrzené dovednosti jsou něco, co vaší atraktivitu na LinkedInu zvýší. A navíc je algoritmus LinkedInu vyhodnocuje jako relevantní na tolik, že s nimi má váš profil až 30 násobnou šanci na to, že se zobrazí ostatním. Doporučujeme vybrat dovednosti, na které jste hrdí, nemusíte uvádět, že ovládáte internet nebo Microsoft Office, zaměřte se na vaši unikátnost.

Získejte odznak

A jestli chcete být opravdovými mistry, vyzkoušejte LinkedIn Skill Assessments, díky kterému své dovednosti potvrdíte testem. Ten se skládá z 15 otázek na dané téma a vy ho musíte vyplnit v časovém limitu. Díky adaptivnímu testování, které se používá k rozpoznávání úrovně vašich dovedností, se následující otázky přizpůsobí vašim předchozím odpovědím. Po dokončení testu dostanete zprávu s hodnocením a skóre, které je pro ostatní skryto. Pokud máte skóre mezi 30 % nejlepšími, obdržíte odznak dovednosti, čímž prokazujete svou kvalifikovanost. Pokud náhodou odznak nezískáte, můžete test zopakovat po 6 měsících.

Děláte něco navíc? Pochlubte se!

Certifikáty, školení, dobrovolná činnost. Na všechno tu máte předem připravená pole, takže je nevynechejte. Jak správně vyplňovat jednotlivé sekce najdete v našem článku Máte životopis? A můžeme ho vidět? V něm najdete konkrétní tipy, co o sobě zmínit a které informace se do pracovních portálů nehodí. A stejně jako CV je ideální posílat v podobě PDF, i LinkedIn umožňuje si vše, co jste vyplnili, uložit a stáhnout jako PDF.

Malé vychytávky

Když máte hotovo, popřemýšlejte, zda byste si chtěli vytvořit profil také v jiném jazyce. LinkedIn umožňuje, abyste profil měli ve více jazycích a tím pádem se návštěvníkům váš profil zobrazí v jazyce, který mají oni sami defaultně nastavený. Takže pokud hledáte práci v zahraničí, remote nebo firma, ve které byste chtěli zabodovat má mezinárodní tým, zvolte tuto variantu a vytvořte si profil i v druhém jazyce.

Aby váš profil byl dohledatelný, nastavte viditelnost vašeho profilu pro “kdokoli”. V případě, že tak neučiníte, bude vás moci dohledat jen vaše síť spojení a recruiteři s příslušnou licencí (ti neuvidí vaše celé jméno, ale budou vás moci oslovit).

Jak používají LinkedIn HR recruiteři a proč vám mohou chodit nerelevantní nabídky?

Chodí vám přes LinkedIn nerelevantní nabídky práce? Pravděpodobně víme, kde bude chyba. Představte si následující dvě situace:

  • Recruiter hledá manuální testery a narazí na váš profil. Vy jako tester všechny podmínky splňujete, a tak vám zašle nabídku. Musíte ovšem odmítnout, protože se už 2 roky věnujete automatizaci a k manuálnímu testování se vrátit nechcete. Ovšem na profilu máte vyplněné technologie a popis manuálního testování spíše než automatizovaného.
    Důvod: nemáte aktualizovaný profil.

Pánem profilu jste vy, dejte světu najevo, o jakou pozici máte zájem. Buďte aktuální, recruiter by z vašeho profilu měl lehce vyčíst, čemu se věnujete. Pokud ve výše uvedeném příkladě budete mít uveden popis manuálního i automatizovaného testingu, recruiter si může vybrat 50:50, jakou nabídku vám pošle.

  • Chodí vám mnoho nabídek, ale ve většině případů jsou nerelevantní, protože se zajímáte o jiné technologie a programovací jazyky, než vám nabízí?
    Důvod: Možná máte na profilu uvedeno spoustu programovacích jazyků nebo technologií, které všechny ovládáte, ale recruiter neví, kterou preferujete. Je to podobné jako v prvním příkladu, ovšem zde máte možná až přemíru informací a recruiter musí odhadnout, kterou preferujete.

Práci zrovna nehledáte?

Máte práci, ve které jste spokojeni a nehcete dostávat neustále nabídky, které musíte odmítat? S následujícími tipy se odmítacím zprávám vyhnete.

  • Klidně si informaci o tom, že zrovna práci nehledáte, napište do souhrnu/informací, aby recruiteři věděli, že vás nemají oslovovat. 
  • Zkontrolujte si, zda skutečně nemáte zapnutý mód Open to Work, někdy o tom lidé často ani nevědí, nebo si ho zapomenou vypnout, když nastoupí do nového zaměstnání.
  • Pokud práci nehledáte a nechcete, aby vám chodily InMaily od lidí, které nemáte ve spojení, můžete si jejich příjem v nastavení vypnout. Na profilu si najedete do nastavení, najdete si panel komunikace a políčko Kdo vás může oslovit, dále najedete na zprávy a InMail a zde zvolíte NE. Tím si vypnete možnost dostávat InMaily od kohokoli.
  • Stejně tak si můžete v nastavení vypnout možnost dostávat krátké zprávy, ve kterých vás nejčastěji lidé žádají o spojení či vám nabízí možnosti zapojení se do jejich projektů. V nastavení můžete zvolit možnost, aby vám tuto krátkou zprávu posílali jen lidé, kteří znají vaši emailovou adresu.

 

Jaký druh profilu zvolit? 

LinkedIn Open Networker (LION)

Pokud se setkáte s Lionem, budete mít tu čest s někým, kdo je otevřeným “networkerem”. Což znamená, že je otevřen spojením s kýmkolik, kdo mu pošle pozvánku. Jako Lion rychle rozšíříte svou základnu lidí ve vaší síti, kde můžete mít až 30 000 kontaktů. Máte tak příležitost propojit se s profesionály z celého světa během krátké doby a zvýšíte šanci na získání kvalitních nabídek práce. Zároveň musíte počítat s tím, že budete dostávat mnoho zpráv a emailů, do kterých patří vzhledem k velikosti základny kontaktů i ty nevyžádané. Abyste se stali Lionem, stačí si napsat tuto zkratku za jméno. Tak jednoduché to je.

LinkedIn Influencer

Stejně jako znáte influencery na jiných sociálních sítích, i zde je jejich funkce stejná. Influencer na LinkedInu je myšlenkový lídr, který sdílí svůj obsah s větším publikem. A jak se takovým influencerem stanete? Buďte aktivní! Sledujte, komentujte, sdílejte, staňte se aktivním členem komunity. Pokud jste úspěšný ve svém oboru, můžete ostatní inspirovat vlastními příběhy a motivovat je.

 

A jak na LinkedIn přispívat?

Primárně je důležité, abyste na LinkedInu byli aktivní. Věnujte mu alespoň 10 minut denně, lajkujte, reagujte a komentujte příspěvky ostatních a výsledky na sebe nenechají dlouho čekat. Pracujte s #. Hashtagy v komentářích nebo v příspěvcích jsou indexovány LinkedInem a při jejich vyhledávání se zobrazují všechny relevantní výsledky. Nejlépe fungují #, které mají nad 50 použití. LinkedIn je sociální síť, a ta funguje hlavně na interakci, tak se ji nebojte.

Jaké příspěvky nejlépe fungují?

Z analýzy společnosti OkDork vyplývá, že nejlépe fungují příspěvky typu Jak na to? Dále vedly příspěvky s chytlavými nadpisy a ty, jejichž obsah byl obzvláště dlouhý (až 2 000 slov). V dlouhých textech máte totiž dostatek prostoru jít do hloubky profesního tématu a vyjádřit tak svůj názor. Stejně tak nezapomínejte na obrázky, jako u většiny sociálních sítí jsou obrázky prvotním poutačem pro vaše publikum. A pokud byste se chtěli opravdu rozepisovat a máte názory a témata, která stojí za to sdílet, zvažte variantu LinkedIn newsletteru. Ten je nově přístupný i pro firemní profily. Vaši sledující se k němu mohou přihlásit a přijde jim upozornění vždy, když něco nového zveřejníte.

Jak nejlépe na reposting?

Pokud se vám nějaký příspěvek líbí a chtěli byste ho sdílet i na vašem profilu, směle do toho. Zde platí jen jedno pravidlo. Napište k přesdílenému postu, proč ho sdílíte, jaký na to máte názor, co vás na něm zaujalo. Nenechávejte prostor prázdný, vaši sledující nebudou chápat, proč zrovna tohle sdílíte. Se špetkou vašeho vlastního pohledu k přesdílenému postu budete autentičtí a důvěryhodní.

A jak na vlastní příspěvky?

Komunikujte témata, kterým rozumíte, zapojte své odborné znalosti. Ale mluvte svým přirozeným jazykem, ne jazykem firmy. Dejte do svých odborných názorů svou autentičnost, své hodnoty a svůj příběh. Uvidíte, že ohlasy budou vidět.